Open menu Close menu
Jakke, taske og cykelhjelm er smidt på gulvet i entre. FOTO: Jonas Normann (modelfoto)

ANBRAGT

Du har ret til at have det godt - uanset om du bor i en plejefamilie, på et børne- og ungehjem eller på en behandlingsinstitution. Hvis du har det svært eller oplever problemer, kan du finde vej til hjælp her. Du kan også se, hvordan du klager.

 

Ret til/en rettighed...

er noget, man altid har lov til eller har lov til at få. Fx en tryg og god barndom.

 

Hvis du ikke kan bo derhjemme, kan du blive anbragt uden for hjemmet.  

Det vil sige, at du kommer til at bo et andet sted, fx hos en plejefamilie eller på et børne- og ungehjem eller en institution.

DET HAR DU RET TIL

Det siger Børnekonventionen

•    dine forældre – eller staten og kommunen – skal sørge for, at du har det godt.

•    hvis dine forældre ikke kan passe godt på dig, så skal kommunen sørge for, at du og din familie får hjælp.

•    kommunen skal lytte til din mening om, hvordan du gerne vil have, at tingene skal være.

•    du skal have mulighed for at gå i skole, til fritidsaktiviteter og at se dine venner og din familie, selv om du ikke bor derhjemme.

Det siger de danske love

•    du har ret til en god og tryg barndom med voksne, der tager sig af dig og giver dig de bedste muligheder for, at du kan udvikle dig.

•    du har ret til at sige, hvad du selv mener, inden der bliver besluttet noget om dig.

•    hvis du skal anbringes uden for hjemmet, så skal kommunen lave en plan for, hvad der skal ske med dig, mens du ikke bor derhjemme. Planen skal de lave sammen med dig. 

•    du har ret til løbende at sige din mening i alle dele af forløbet med kommunen, og mens du bor et andet sted end hjemme.

•    du har ret til at have en bisidder med til møder med kommunen. 

•    du har ret til at se din familie og dine venner, hvis det er godt for dig, og du selv har lyst til det.

•    du har ret til at få en god forklaring, hvis kommunen beslutter, at du alligevel ikke må se din familie i en periode.

•    du har ret til, at der ikke bliver brugt unødvendig magt over for dig. Hvis der bliver brugt magt, har du ret til at sige din mening om det, der er sket.

•    du har ret til at få lommepenge og tøjpenge.

•    dine to børne- og ungerådgivere skal tale med dig om, hvordan det sted, du er blevet anbragt.

•    dine børne- og ungerådgivere skal tale med dig mindst to gange om året – men du kan altid ringe eller skrive, hvis du har behov for det.

Kilde: barnets lov

DET BETYDER

  • har du ret til at klage over de beslutninger, der bliver taget om dig.

  • har du ret til at læse i de papirer, der bliver skrevet om dig. Det hedder en aktindsigt.

  • har du også ret til at få en advokat, hvis det er nødvendigt.

Kilde: barnets lov

Børnekonventionen er et sæt regler, som skal sikre, at børn og unge har det godt.

Børnekonventionen består af 54 regler om børns rettigheder. 

Læs mere om Børnekonventionen her.

Kommunen er det sted, som skal hjælpe børn og unge, der ikke har det godt hjemme.

I kommunen arbejder mennesker, som hver dag er vant til at hjælpe familier med svære problemer.

En bisidder er en, som er ved din side og kender til dine rettigheder. Det vil sige, at en bisidder er med dig for at hjælpe dig hele vejen igennem, hvis du fx skal tale med kommunen. Bisidderen kan også hjælpe med at sørge for, at de voksne lytter til dig.

HER KAN DU FÅ HJÆLP

Ombudsmandens Børnekontor

Er du uenig i noget, der er blevet besluttet om dig – fx i forbindelse med dine forældres skilsmisse? Eller gør din skole eller kommunen ikke nok for at hjælpe dig? Eller er du anbragt, og bliver du behandlet dårligt? Så kan du ringe eller skrive til Børnekontoret hos Folketingets Ombudsmand. Børnekontoret kan hjælpe dig med at kontakte dem, som måske kan gøre tingene bedre. Børnekontoret kan også hjælpe dig med at klage til det rette sted.

UNIK Online

- vi er her for dig

UNIK Online er for dig, der er eller har været anbragt. Du kan blandt andet chatte med en socialrådgiver, skrive til brevkassen eller booke en psykologsamtale.

Børnetelefonen

Du kan kontakte Børnetelefonen og tale om alle slags bekymringer og problemer. Du kan også få hjælp til at finde en bisidder, som kan hjælpe dig med at skrive, ringe og gå med til møder i kommunen.

Headspace

- nogen at tale med

Du kan kontakte Headspace og få rådgivning om dine problemer - intet problem er for stort eller småt.

Cyberhus

Hos Cyberhus kan du være dig selv, og du kan chatte med andre børn og unge. Du kan også få rådgivning af en voksen, der altid gerne vil lytte og prøve at hjælpe dig.

GirlTalk

På GirlTalk.dk kan du tale om lige det, du har på hjerte. Fx kroppen, lavt selvværd, selvmordstanker og spiseforstyrrelser.

Ung på Linje/Ung Online

Du kan kontakte Ung På Linje/Ung Online, hvis du mangler en at tale med om dine problemer og oplevelser – både når det går godt, og når det gør ondt indeni.

Angstforeningen

- børn, unge og forældre

Angstforeningens er for dig, der oplever angst. Når du ringer til AngstTelefonen, kan I fx tale om, hvordan du bedst kan få hjælp til at komme ud af din angst - og hvad du selv kan gøre for at få det bedre.

HØRT

Savner du nogen at tale med? Vil du have viden om dine rettigheder? Eller mangler du mod til at handle på din situation?Hos HØRT har de tid og opmærksomhed på dig - og er klar til at skrive med dig om store og små problemer.

Kommunen - DinSide

Du kan få hjælp af kommunen, hvis de voksne, du kender, ikke kan hjælpe dig. På DinSide kan du komme i kontakt med din kommune. Hvis du ikke ved, hvilken kommune du bor i, så hjælper DinSide dig med at finde ud af det.

SÅDAN KLAGER DU

Du kan klage, hvis dine rettigheder er blevet overtrådt, hvis du er utilfreds med en beslutning, der handler om dig - eller hvis du bliver behandlet dårligt. Det er altid en god ide at tale med en voksen først. 

Du kan godt klage selv, men det kan det være en god ide, at gå til en voksen, som du stoler på og er tryg ved. Den voksne kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad I skal gøre. 

Her kan du se, hvor og hvordan du klager.

Uenig med kommunen?

Du kan klage, hvis du mener, at kommunen ikke tager de rigtige beslutninger for dig. Det kan fx være beslutninger om den type hjælp, du skal have, eller hvor du skal bo. Du kan også klage, hvis kommunen, lærere eller andre voksne ikke har reageret på, at du har det dårligt.

Når du skal klage til kommunen, skal du følge den klagevejledning, som kommunen har givet dig. Den har du fået i forbindelse med, at kommunen har taget beslutninger om dig. Klagevejledningen forklarer, hvordan du klager.

Du kan også ringe til din kommune.

Du skal være 10 år, før du selv kan klage.

Når du klager over kommunen, er det nogle gange med opsættende virkning. Det betyder, at tingene skal forblive som de er, indtil klagen er behandlet. Hvis kommunen ikke giver dig ret i din klage, sender de den videre til Ankestyrelsen. Spørg en voksen, om der er opsættende virkning for din sag

Bekymrende oplysninger om et opholdssted eller plejefamilie?

Du kan ringe til Socialtilsynet, hvis du kender til noget i en plejefamilie eller på en institution, som ikke er i orden.

Det kan fx handle om ulovlige magtanvendelser, eller hvis børn og unge bliver behandlet dårligt på en institution eller hos en plejefamilie.

Socialtilsyn Hovedstaden: 38 21 37 70

Socialtilsyn Øst: 72 36 14 53

Socialtilsyn Nord: 41 93 61 40

Socialtilsyn Midt: 89 70 56 09

Socialtilsyn Syd: 72 53 19 99

Stadig ikke enig med kommunen?

Hos Ankestyrelsen kan du klage over kommunens beslutninger om dig. Før du klager til Ankestyrelsen, skal du først have klaget til din kommune. Når du har klaget til kommunen, og du stadig ikke er enig i deres beslutning, så kan du klage til Ankestyrelsen.

Du kan bl.a. klage over kommunens beslutninger om anbringelse, ungestøtte, hjemtagelse eller ændring af anbringelsessted.

Du kan klage selv, hvis du er fyldt 10 år.

Hvis din klage handler om tvangsanbringelse, skal du ikke klage til kommunen først, men direkte til Ankestyrelsen.


Web: Ankestyrelsen
Mail: ast@ast.dk
Sikker mail: sikkermail@ast.dk
Telefon: 33 41 12 00

Har du klaget, men hjælper det ikke?

Du kan klage til Ombudsmandens Børnekontor, hvis:

  • Hvis du mener, at din kommune, din skole eller en anden myndighed ikke følger reglerne eller ikke gør nok for at hjælpe dig. 

  • Hvis der bliver besluttet noget om dig, som du er ked af eller uenig i.

  • Hvis du bor hos en plejefamilie eller på en institution, og du synes, at du bliver behandlet dårligt.

Børnekontorets hjemmeside kan du læse mere om, hvad du kan klage over og hvordan.

Web: Ombudsmandens Børnekontor
Mail: post@ombudsmanden.dk
Telefon: 33 13 25 12

Stadig utilfreds?

Du kan klage til FN’s Børnekomité, hvis du har prøvet alle muligheder for at klage i Danmark – og stadig ikke er tilfreds.

Hvis Børnekomitéen giver dig ret, siger de til Danmark, at de skal gøre mere for at hjælpe dig.

Se her hvordan du klager