Mest LORTEDE skoledag nogensinde!
Bliver du hørt, når din lærer beslutter, hvad I skal lave i skolen? Eller spurgt hvad du tænker om måden, undervisningen foregår på? Hvis svaret er ”nej”, er du langt fra den eneste. Det viser en helt ny undersøgelse fra Børnerådet, som DR Ultra sætter spot på.
SE DEN HER
DET VISER UNDERSØGELSEN
- 3 ud af 5 elever er sjældent eller aldrig
med til at bestemme, hvad undervisningen skal handle om.
- Færre end 1 ud af 10 oplever, at undervisningen tit
eller meget tit er lavet ud fra deres interesser.
- Langt over halvdelen af eleverne vil gerne have
mere medbestemmelse i undervisningen.
Børn har det allerbedst i skolen, når de er med til at bestemme, hvad undervisningen skal handle om – og hvordan den skal foregå.
Og faktisk har børn ret til at blive inddraget i skolen. Det siger FN’s Børnekonvention.
Alligevel oplever mange elever, at det sjældent sker. Også selvom langt de fleste børn gerne vil være med til at bestemme i undervisningen (medbestemmelse).
Det viser en ny undersøgelse, som Børnerådet har lavet sammen med UNICEF Danmark og Danske Skoleelever.
Du kan blive klogere på undersøgelsen og dine rettigheder i skolen i DR Ultras nyeste special, Mest LORTEDE skoledag nogensinde!
I special'en får de to elever, Nohr og Frederikke, frataget deres rettigheder én efter én. Fx mister de deres navn, deres frikvarter, ret til at sige deres mening - og så skal de læse deres snaps op foran klassen.
VIDE MERE? ULTRA NYT ZOOMER IND
Klik på knappen herunder og se DR Ultra Nyt, som zoomer ind på undersøgelsen. De besøger også en skole, hvor eleverne har stor medbestemmelse.
SE ULTRA NYT