Open menu Close menu
Dreng kigger på en gruppe af andre børn. FOTO: Jonas Normann (modelfoto)

MOBNING

Du har ret til et liv uden mobning. Børnekonventionen og forskellige danske love skal beskytte dig mod at blive mobbet. Hvis det alligevel sker, kan du her se, hvor du kan finde hjælp. Du kan også se, hvordan du klager.

 

Ret til/en rettighed...

er noget, man altid har lov til eller har lov til at få. En rettighed kan også handle om noget, man skal være beskyttet mod. Fx at blive behandlet anderledes, fordi man har et bestemt køn.

 

Mobning kan være mange ting, og det kan foregå mange forskellige steder.

Det kan ske på sociale medier eller gennem beskeder og apps.

Det kan også være i skolen, til sport eller andre fritidsaktiviteter. 

Det kan være svært at sige, hvornår det er mobning, men hvis du bliver ked af det, skal det stoppes. 

 

DET HAR DU RET TIL

Det siger Børnekonventionen

  • Du har ret til beskyttelse og omsorg, så du kan udvikle dig og trives.
  • Du har ret til ikke at blive udsat for psykisk vold – mobning er psykisk vold.

Det siger de danske love

  • Du har ret til en tryg skole uden mobning.

  • Alle skoler skal lave en undervisningsmiljøvurdering. Den skal beskrive, hvordan det er at være på skolen, hvordan skolen ser ud og om klasselokaler, bøger osv. er ok. Den skal også give overblik over, hvad skolen skal arbejde med at gøre bedre.
    Den vurdering skal du som elev have adgang til.

  • Eleverne på en skole har ret til at vælge to elever, der skal være med til at tale med ledelsen om, hvordan skolen bliver et sundt og sikkert sted at være. De kaldes for undervisningsmiljørepræsentanter.

  • Alle skoler skal have et værdiregelsæt. Det er regler for, hvordan man skal behandle hinanden på skolen. Og for hvordan skolen arbejder med at sikre god trivsel for alle elever.

  • Alle skoler skal have en antimobbestrategi. Den, skal sikre fælles retningslinjer for, hvordan skolen beskytter børn mod mobning. Strategien skal også indeholde en strategi mod digital mobning, fx på de sociale medier.

Kilde: straffeloven, folkeskoleloven, undervisningsmiljøloven og bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen

DET BETYDER...

Børnekonventionen er et sæt regler, som skal sikre, at børn og unge har det godt.

Børnekonventionen består af 54 regler om børns rettigheder. 

Læs mere om Børnekonventionen her.

HER KAN DU FÅ HJÆLP

Børnetelefonen

Du kan kontakte Børnetelefonen og tale om alle slags bekymringer og problemer. Du kan også få hjælp til at finde en bisidder, som kan hjælpe dig med at skrive, ringe og gå med til møder i kommunen.

GirlTalk

På GirlTalk.dk kan du tale om lige det, du har på hjerte. Fx kroppen, lavt selvværd, selvmordstanker og spiseforstyrrelser.

Cyberhus

Hos Cyberhus kan du være dig selv, og du kan chatte med andre børn og unge. Du kan også få rådgivning af en voksen, der altid gerne vil lytte og prøve at hjælpe dig.

Headspace

- nogen at tale med

Du kan kontakte Headspace og få rådgivning om dine problemer - intet problem er for stort eller småt.

SletDet

– hjælp til børn og unge om onlinelivet

SletDet kan hjælpe dig, hvis du har haft en ubehagelig oplevelse online. Fx hvis du har delt eller fået delt nøgenbilleder, videoer eller andre private og krænkende informationer.

Livslinien

Har du selvmordstanker? Er du bekymret for et menneske i krise? Eller er du pårørende eller efterladt til selvmord? Livsliniens rådgivere er der for at lytte til dig og hjælpe dig med at sætte ord på det, der er svært.

Ung på Linje/Ung Online

Du kan kontakte Ung På Linje/Ung Online, hvis du mangler en at tale med om dine problemer og oplevelser – både når det går godt, og når det gør ondt indeni.

HØRT

Savner du nogen at tale med? Vil du have viden om dine rettigheder? Eller mangler du mod til at handle på din situation?Hos HØRT har de tid og opmærksomhed på dig - og er klar til at skrive med dig om store og små problemer.

Kommunen - DinSide

Du kan få hjælp af kommunen, hvis de voksne, du kender, ikke kan hjælpe dig. På DinSide kan du komme i kontakt med din kommune. Hvis du ikke ved, hvilken kommune du bor i, så hjælper DinSide dig med at finde ud af det.

Angstforeningen

- børn, unge og forældre

Angstforeningens er for dig, der oplever angst. Når du ringer til AngstTelefonen, kan I fx tale om, hvordan du bedst kan få hjælp til at komme ud af din angst - og hvad du selv kan gøre for at få det bedre.

SÅDAN KLAGER DU

Du kan klage, hvis dine rettigheder er blevet overtrådt, hvis du er utilfreds med en beslutning, der handler om dig - eller hvis du bliver behandlet dårligt. Det er altid en god ide at tale med en voksen først. 

Du kan godt klage selv, men det kan det være en god ide, at gå til en voksen, som du stoler på og er tryg ved. Den voksne kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad I skal gøre. 

Her kan du se, hvor og hvordan du klager.

1. Fortæl skolen om dine oplevelser

Hvis du oplever mobning, skal du fortælle skolen om dine oplevelser, så de kan forsøge at løse problemet.

Skolen skal lave en plan for, hvordan de vil løse problemerne med mobning.

Det skal de gøre senest 10 arbejdsdage efter, de er blevet opmærksom på problemerne. 

Skolen skal også gøre, hvad de kan, for at gribe ind med det samme. 

2. Gør skolen ikke nok for at hjælpe?

Du eller dine forældre kan klage til Den Nationale Klageinstans mod Mobning. Det kan I gøre, hvis I ikke oplever, at skolen gør nok.

I kan klage hvis:

  1. Hvis du oplever problemer med mobning på din skole, og skolen ikke gør nok for at stoppe det.

  2. Du eller dine forældre er uenig i den måde, skolen håndterer det på.

  3. Hvis skolen ikke har en anti-mobbe-strategi.

    Se hvordan du klager her

    Web: Den Nationale Klageinstans mod Mobning
    Mail: klageinstans@dcum.dk
    Telefon: 72 26 54 00

3. Har du klaget, men hjælper det ikke?

Du kan klage til Ombudsmandens Børnekontor, hvis:

  • Hvis du mener, at din kommune, din skole eller en anden myndighed ikke følger reglerne eller ikke gør nok for at hjælpe dig. 

  • Hvis der bliver besluttet noget om dig, som du er ked af eller uenig i.

  • Hvis du bor hos en plejefamilie eller på en institution, og du synes, at du bliver behandlet dårligt.

Børnekontorets hjemmeside kan du læse mere om, hvad du kan klage over og hvordan.

Web: Ombudsmandens Børnekontor
Mail: post@ombudsmanden.dk
Telefon: 33 13 25 12

4. Stadig utilfreds?

Du kan klage til FN’s Børnekomité, hvis du har prøvet alle muligheder for at klage i Danmark – og stadig ikke er tilfreds.

Hvis Børnekomitéen giver dig ret, siger de til Danmark, at de skal gøre mere for at hjælpe dig.

Se her hvordan du klager til FN's Børnekomité