Vil du klage?
FN’s Børnekomité
FN's Børnekomité – her kan du klage
-
... en gruppe mennesker, som FN har samlet. Komitéen skal holde øje med, at Danmark og de andre lande overholder Børnekonventionen. Landenes regeringer skal bl.a. beskytte børn og gøre sådan, at børn selv kan være med til at bestemme. Hvis landene ikke overholder konventionen, kan Børnekomitéen kritisere dem.
I Danmark har vi besluttet, at børn også skal have mulighed for at klage til FN's Børnekomité.
Hvad er klagemekanismen?
Man kan klage, hvis man mener, at Danmark ikke overholder Børnekonventionen. Det bliver kaldt for klage-mekanismen.
Klagemekanismen er til børn, som mener, at en eller flere af deres rettigheder (i Børnekonventionen) er blevet overtrådt.
Før man kan klage til Børnekomitéen, skal man have prøvet alle andre muligheder. Det betyder, at man både skal have været omkring det nationale retssystem, som i Danmark er de danske domstole, og Ombudsmandens Børnekontor.
-
Klagemekanismen trådte i kraft den 7. januar 2016. Man kan kun klage til Børnekomitéen over noget, som er sket efter den dato. Det betyder, at man ikke kan klage over ting, der er sket før den dato - medmindre overtrædelserne er fortsat.
Hvornår bliver en klage accepteret af Børnekomitéen?
Før klagen vil blive accepteret af Børnekomitéen, skal klageren først have prøvet at løse sagen i det nationale retssystem (de danske domstole). Der er dog undtagelser, fx hvis det nationale retssystem er meget lang tid om at behandle en sag, eller hvis der ikke er nogen chance for, at en retssag vil gøre nogen forskel.
Hvornår bliver en klage behandlet?
Det første der sker, når en klage lander hos Børnekomitéen er, at Børnekomitéen undersøger, om klagen lever op til de formelle krav (se forklaring længere oppe på siden). Hvis den gør det, går komitéen videre til at vurdere, hvad klagen består af. Her kigger Børnekomitéen på, om klagen reelt viser, at barnets rettigheder er blevet overtrådt – og hvad der skal gøres for at rette op på det.
Hvad sker der, hvis klagen er en hastesag?
Hvis det ser ud til, at et barn er i fare lige nu, vil Børnekomitéen bede regeringen i landet om at tage midlertidige foranstaltninger. Børnekomitéen holder øje med, om de midlertidige foranstaltninger bliver overholdt. Der bliver kun taget midlertidige foranstaltninger i helt særlige sager. Og det betyder ikke nødvendigvis, at Børnekomitéen i sidste ende kommer frem til, at barnets rettigheder er blevet krænket.
-
Hvem kan sende en klage til Børnekomitéen?
Børn kan klage for sig selv eller for en gruppe. De kan gøre det selv eller få hjælp fra en voksen. Der er ingen regler for, hvem der må hjælpe, men barnet skal give lov først.
Voksne kan også klage for et barn, selv om barnet ikke har givet lov til det. Det kan de gøre, hvis de taler barnets sag. Hvis voksne klager på vegne af et barn, kan Børnekomitéen kræve, at barnet får det at vide. Børnekomitéen kan høre, hvad barnet tænker om sagen.
Børnekomitéen kan undersøge det nærmere, hvis de er i tvivl, om barnet har sagt ja til det.
Hvem kan man klage over?
Man kan klage over alle lande, der har sagt ja til at have en klagemekanisme. Og derfor også Danmark. Man behøver ikke at være statsborger i det land, man klager over. Men man skal bo eller være i landet.
Hvem får at vide, at man har klaget?
En klage må ikke være anonym. Det betyder, at landet altid vil få at vide, hvem der har klaget. Det er kun Børnekomitéen og regeringen i landet, der får at vide, at man har klaget. Klageren skal nemlig give tilladelse, hvis dennes navn skal offentliggøres. Selv efter sagen er afsluttet, bliver navnet ikke offentliggjort.
Hvad skal der være med i klagen?
En klage skal som minimum handle om et navngivet barn og om et eller flere brud på Børnekonventionen. Børnekomitéen skal også bruge detaljer om flere ting:
1) Hvad der præcis er sket.
2) Hvordan rettighederne er blevet brudt.
3) Hvordan regeringen i landet er ansvarlige. Hvis klagen ikke er godt nok beskrevet, ikke giver mening eller årsagerne til klagen ikke er ordentligt beskrevet, bliver den ikke accepteret.
Kan man få hjælp til at klage?
Mange af de børn, som gerne vil klage, har allerede talt med jurister eller advokater. Ellers kan man få gratis hjælp fra forskellige netværk og organisationer. FN's Højkommissariat for Menneskerettigheder kan også give generel vejledning og støtte til klagerne. De kan bare ikke give eller betale for juridisk bistand.
-
Hvor lang tid tager det at få svar?
Når Børnekomitéen behandler en klage, skal de sende en kopi af klagen til regeringen i det land, det handler om. Herefter skal regeringen svare hurtigst muligt – og senest inden seks måneder. Når Børnekomitéen har modtaget svar, bliver en kopi sendt videre til barnet.
Når klagen, svaret og andre dokumenter er samlet, begynder Børnekomitéen at behandle sagen. Det gør de på nogle møder, hvor de taler, om barnets rettigheder er blevet overtrådt. Når komitéen er enig, vil den komme med en udtalelse: Her fortæller komitéen om dens syn på sagen og måske kommer den også med kritik. Man kan ikke ændre eller klage over udtalelsen.
Hvordan foregår behandlingen af klager?
Når Børnekomitéen behandler en klage, kigger den på alle de papirer, den har modtaget fra børn og voksne. Den kan også bede om hjælp hos andre dele af FN, menneskerettighedsorganisationer fra forskellige lande, ikke-statslige organisationer og eksperter i børnerettigheder. Børnekomitéen bruger alle informationerne til at finde ud af, om barnets rettigheder er blev overtrådt.
Nogle gange vil barnet og udvalgte mennesker fra landet blive inviteret til et møde, hvor de kan svare på spørgsmål. Man kan selv bestemme, om man vil deltage i møderne. Møderne er gjort børnevenlige. Hvis man ikke er med til mødet, vil Børnekomitéen fortælle, hvad der er sket på mødet.
Hvad sker der, når sagen er afgjort?
Når Børnekomitéen har fortalt barnet og regeringen om sin beslutning, skal regeringen ændre måden, tingene bliver gjort på. Det betyder, at de rettigheder, der er blevet overtrådt, ikke længere må blive det. For at sikre, at det sker, skal regeringen fortælle, hvad de vil gøre eller allerede har gjort. Det skal de gøre hurtigst muligt og senest efter seks måneder.
Kan man stoppe en klagesag, hvis man bliver enige?
Man kan godt stoppe en klagesag, hvis man bliver enige undervejs. Det kalder man at indgå et forlig. Det betyder, at barnet og regeringen i landet kan mødes og se, om de kan finde en løsning sammen – hvis de altså har lyst. Og så står Børnekomitéen selvfølgelig klar til at hjælpe. Hvis de ender med at blive enige, skal Børnekomitéen være sikre på, at barnet ikke er blevet tvunget til at være enig. Hvis Børnekomitéen er sikker, bliver sagen afsluttet.
-
Hvorfor er det vigtig at klage?
En klage kan give barnet mulighed for at få ret. Fordi børn ikke er myndige, kan det være svært at sikre børns rettigheder. Ofte er det også svært for børn at gøre opmærksom på, at deres rettigheder er blevet overtrådt. Her kan Børnekomitéen hjælpe: De kan anbefale, at regeringerne giver børn oprejsning, erstatning eller garantier for, at deres rettigheder ikke bliver overtrådt igen.
Gør klagen overhovedet en forskel?
Selv om klagen skal tage udgangspunkt i en specifik sag, vil den tit vise noget mere generelt om børns rettigheder. Klagerne kan være med til at gøre opmærksom på love, politikker og måder at gøre tingene på i et land, hvor børns rettigheder bliver overtrådt. Derfor kan klagerne være med til at lægge pres på, så tingene bliver anderledes.
Klagemekanismen kan også være med til at gøre det nemmere for børn at klage over brud på deres rettigheder i hjemlandet.
Når man klager, kommer der automatisk fokus på fejl og mangler i retssystemerne. Når Børnekomitéen kigger på flere og flere sager, bliver landene også klogere på, hvornår de krænker børns rettigheder.